Οδηγός Επιβίωσης για Φοιτητές με ΔΕΠΥ

Οδηγός Επιβίωσης για Φοιτητές με ΔΕΠΥ

 

ΔΕΠΥ και πανεπιστήμιο - είναι ένας τρομερός συνδυασμός.

Σημαίνει συνεχιζόμενη εκτελεστική δυσλειτουργία, αλλά με πιο πολύπλοκα προγράμματα και απαιτητικά μαθήματα.

Σημαίνει καθυστέρηση στην κοινωνική ωρίμανση και στις ικανότητες λήψης αποφάσεων, με πειρασμούς να καραδοκούν παντού. 

Εν ολίγοις, η ΔΕΠΥ και το πανεπιστήμιο σημαίνει πολύ προσπάθεια.

Ακολουθούν 7 στρατηγικές από ειδικούς που σχεδιάστηκαν ειδικά για φοιτητές με ελλειμματική προσοχή - και ένα λαμπρό μέλλον.

Πρόκειται για τον κανόνα, και όχι για την εξαίρεση, οι φοιτητές με ΔΕΠΥ και άλλες μαθησιακές ιδιαιτερότητες, να αντιμετωπίζουν ακαδημαϊκές, οργανωτικές και κοινωνικές προκλήσεις στο πανεπιστήμιο. Το πιεστικό πρόγραμμα μαθημάτων, η απότομη ανεξαρτησία και η αναπόφευκτη συμμετοχή στην κοινωνική ζωή αποτελούν, αναμφίβολα, σημαντική πηγή προβλημάτων. Αυτό όμως, που συνδέει όλα τα παραπάνω είναι το γεγονός ότι πολλοί έφηβοι με ΔΕΠΥ δεν αντιλαμβάνονται πώς η διάγνωσή τους θα επηρεάσει την εμπειρία τους ως φοιτητές. Μερικοί μαθητές δεν συνειδητοποιούν πόσο σημαντική είναι η υποστήριξη που παρέχεται τόσο από τους καθηγητές, όσο και από τους γονείς. Άλλοι, απαρνιούνται την διαφορετικότητά τους μη θέλοντας να ξεχωρίζουν.

Η αυτογνωσία, παρ’ όλο που χρειάζεται χρόνο, παίζει καθοριστικό ρόλο στην επιτυχημένη φοιτητική ζωή. Το πρώτο βήμα: επινόηση μιας «στρατηγικής επιβίωσης» για το πανεπιστήμιο.

Επομένως, σε αυτό το άρθρο προσφέρεται μια 7-μερής στρατηγική για τους φοιτητές με ΔΕΠΥ και άλλες μαθησιακές ιδιαιτερότητες. Όλα τα παρακάτω βασίζονται σε συμβουλές εμπειρογνωμόνων.

  1. Πώς να επιλέξετε τα σωστά μαθήματα
  2. Πώς να εφαρμόσετε ένα οργανωτικό σύστημα
  3. Πώς να αναπτύξετε ένα ισχυρό πλάνο μελέτης
  4. Πώς να επικεντρωθείτε στα σωστά σημεία
  5. Πώς να εξομαλύνετε τη χρήση της φαρμακευτικής σας αγωγής
  6. Πώς να λάβετε υποστήριξη από το πανεπιστήμιο
  7. Πώς να κάνετε την αυτοφροντίδα προτεραιότητα σας

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #1: Πώς να επιλέξετε τα σωστά μαθήματα

Τα μαθήματα και το πρόγραμμα σπουδών που συνήθως προτείνονται για τους νέους φοιτητές ενδέχεται να μην είναι λειτουργικά για εσάς. Ευτυχώς, οι φοιτητές έχουν την ελευθερία και την αυτονομία να επιλέγουν μαθήματα που ταιριάζουν στα ενδιαφέροντά τους. Αυτές τις επιλογές αξίζει να τις εξετάσετε. Στο βιβλίο της Survival Guide for College Students with ADD or LD, η συγγραφέας Kathleen G. Nadeau, Ph.D., παραθέτει αυτές τις πρακτικές και χρήσιμες συμβουλές για τους φοιτητές με ΔΕΠΥ ή άλλες μαθησιακές ιδιαιτερότητες, που επιλέγουν τα μαθήματά τους:

  • Επωφεληθείτε από την έγκαιρη εγγραφή σας στα μαθήματα.
  • Μιλήστε με άλλους φοιτητές για να μάθετε ποιοι καθηγητές είναι οι καλύτεροι για ποια μαθήματα.
  • Αξιοποιήστε τις περιόδους δηλώσεων μαθημάτων, κατά την πρώτη εβδομάδα (ή δύο) του εξαμήνου, που έχετε τη δυνατότητα να προσθαφαιρέσετε μαθήματα. Αν, μετά τις πρώτες φορές που παρακολουθήσετε ένα μάθημα που δεν λειτουργεί για σας, αφήστε το και επιλέξτε ένα άλλο.
  • Μιλήστε με τους καθηγητές σας για τις γνώσεις τους σχετικά με τη ΔΕΠΥ και άλλες μαθησιακές ιδιαιτερότητες. Επιλέξτε τους πιο ενημερωμένους.
  • Εξετάστε το πρόγραμμα σπουδών κάθε μαθήματος μετά από την πρώτη παρακολούθηση και αξιολογήστε αν οι εργασίες που θα ανατεθούν είναι εφικτές και ενδιαφέρουσες για εσάς, σε συνδυασμό με τον υπόλοιπο φόρτο των μαθημάτων σας.
  • Αποφύγετε τα μαθήματα με χαρακτήρα μεγάλων διαλέξεων. Αντ’ αυτού, εγγραφείτε σε μαθήματα με συχνές ομαδικές συζητήσεις, εργαστηριακού χαρακτήρα.
  • Εγγραφείτε σε περισσότερα μαθήματα από όσα χρειάζεται να πάρετε. Με αυτόν τον τρόπο, μπορείτε να διαγραφείτε από ένα μάθημα χωρίς να χρειαστεί να αλλάξετε ολόκληρο το πρόγραμμά σας.

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #2: Πώς να εφαρμόσετε ένα οργανωτικό σύστημα

Πολλοί νέοι φοιτητές υποστηρίζουν ότι στο σχολείο μπορούσαν να θυμούνται τα πάντα μέσα στο κεφάλι τους χωρίς ιδιαίτερο πρόβλημα, χρονοδιαγράμματα, συναντήσεις, εργασίες και άλλα. Γρήγορα όμως, ανακαλύπτουν πως κάτι τέτοιο δεν είναι εφικτό, μετά την τρίτη λυκείου.

Το ημερήσιο πρόγραμμα των φοιτητών διαφέρει από μέρα σε μέρα και περιλαμβάνει μεγάλα χρονικά κενά κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η διαμόρφωση ενός αποτελεσματικού συστήματος για την παρακολούθηση και τον προγραμματισμό του χρόνου σας είναι ζωτικής σημασίας, ώστε να αποφύγετε τη σπατάλη ωρών και την απώλειας παραγωγικότητας. Παρακάτω βρίσκονται αρκετοί αποτελεσματικοί τρόποι για να έχετε υπό έλεγχο τα χρονοδιαγράμματα, τις προθεσμίες και τις εκδηλώσεις του πανεπιστημίου σας:

  • Ημερολόγια: Οι καθηγητές συνήθως δεν θα σας υπενθυμίζουν τις προθεσμίες, ενώ θα περιμένουν από εσάς να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του μαθήματος και να ενημερωθείτε για το πρόγραμμα σπουδών. Εκτυπώστε ολόκληρο το πρόγραμμα σπουδών των μαθημάτων σας τις δύο πρώτες εβδομάδες του νέου εξαμήνου και σε ένα ημερολόγιο σημειώστε όλες τις σημαντικές προθεσμίες. Συμπεριλάβετε και σημαντικές κοινωνικές εκδηλώσεις, όπως εκδηλώσεις φοιτητικών ομάδων ή παιχνίδια ποδοσφαίρου και άλλα. Έτσι βλέπετε εγκαίρως τις δύσκολες εβδομάδες που έρχονται.
  • Τεχνολογία: Προγραμματίστε υπενθυμίσεις στο κινητό σας για να παραμείνετε προσηλωμένοι στον στόχο σας. Αν έχετε την τάση να χάνετε το τηλέφωνό σας ή απλά χρειάζεστε ένα οπτικό αντίγραφο ασφαλείας, γράψτε τα πάντα σε ένα μεγάλο ημερολόγιο τοίχου ή σε κάποιον πίνακα.
  • Πανεπιστημιακή υποστήριξη: Αν κάποιος ειδικός ή δάσκαλος σας είχε βοηθήσει κατά τη διάρκεια των σχολικών σας χρόνων, ψάξτε για κάποιο αντίστοιχο είδος βοήθειας στο πανεπιστήμιο. Οι Υπηρεσίες Υποστήριξης Ατόμων με Ειδικές Εκπαιδευτικές ανάγκες (δυστυχώς ελάχιστα πανεπιστήμια στην Ελλάδα τις διαθέτουν) μπορούν ενδεχομένως να σας βοηθήσουν να αντιμετωπίσετε σημαντικές εργασίες, ειδικά τις μακροσκελής εργασίες εξαμήνου. Επίσης, μερικά πανεπιστήμια προσφέρουν προγράμματα ιδιαίτερων μαθημάτων από άλλους φοιτητές (tutoring). Μπορείτε να ξεκινήσετε την αναζήτηση από την ιστοσελίδα του πανεπιστημίου σας.
  • Smartwatches: Σύμφωνα με τη Sandy Maynard, σύμβουλο ΔΕΠΥ και ιδρυτικό μέλος του Institute for the Advancement of ADHD Coachingα χάνετε όταν τα βγάζετε από τα χέρια σας.»

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #3: Πώς να αναπτύξετε ένα ισχυρό πλάνο μελέτης

Χρειάζεται χρόνος και σκέψη για να καταλάβετε ποιος τρόπος μελέτης σας ταιριάζει καλύτερα. Δεν υπάρχει ένα ενιαίο σύστημα μελέτης ειδικά για μαθητές με ΔΕΠΥ ή άλλες μαθησιακές ιδιαιτερότητες. Ακολουθούν μερικές ερωτήσεις που θα σας βοηθήσουν να κάνετε την αρχή:

  • Πού μπορείτε να μελετήσετε καλύτερα και αποτελεσματικότερα;Στο δωμάτιό σας; Στη βιβλιοθήκη; Ή μήπως μελετάτε καλύτερα μόνοι σε μια καφετέρια ή στο σαλόνι;
  • Βοηθάει να κάθεστε στο ίδιο μέρος για πολλή ώρα;Τα περιστασιακά διαλείμματα από το διάβασμα για κίνηση ή γυμναστική μπορούν να βελτιώσουν σημαντικά την επίδοση ατόμων με διαταραχή ελλειμματικής προσοχής.
  • Ποια είναι η καλύτερη στιγμή για μελέτη;Η μελέτη σας είναι περισσότερο αποτελεσματική όταν διαβάζετε με το φορητό σας υπολογιστή στο άδειο δωμάτιό σας; Θα προτιμούσατε να ξυπνήσετε μια ώρα νωρίτερα; Βοηθάει η άσκηση πριν το διάβασμα;
  • Πώς μαθαίνετε καλύτερα; Κατανοείτε εύκολα αυτά που διαβάζετε ή θα βοηθούσε να ακούτε ταυτόχρονα μια ηχητική τους εκδοχή; Βοηθάνε οι σημειώσεις εν ώρα μαθήματος ή θα ήταν καλύτερο να το μαγνητοσκοπείτε ή μήπως και τα δύο; Η γραφή σας βοηθάει στην απομνημόνευση ή θα ήταν καλύτερο να διδάξετε αυτό που διαβάζετε σε κάποιον άλλο;
  • Τι θα σας βοηθήσει να μείνετε συγκεντρωμένοι;Σας αποσπά την προσοχή το τηλέφωνο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης; Είναι όντως καλή ιδέα να έχετε το τηλέφωνο συνέχεια μαζί σας; Πολλοί φοιτητές απενεργοποιούν τα τηλέφωνά τους ή δεν τα έχουν καθόλου μαζί τους στα μαθήματα. Ωστόσο, το τηλέφωνό σας ή κάποιο άλλο γκάτζετ μπορεί να φανούν χρήσιμα κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.

Οι καλύτερες συνήθειες μελέτης δημιουργούνται με την αυτοπαρατήρηση, όμως μερικές φορές οι μαθητές με ΔΕΠΥ χρειάζονται βοήθεια για να καταλάβουν τι είναι πιο λειτουργικό για εκείνους. Η ειδικός και σύμβουλος ΔΕΠΥ, Jodi Sleeper-Triplett προσθέτει «Το πιο αποτελεσματικό σχέδιο είναι αυτό, το οποίο δημιουργείται από το ίδιο το παιδί… Λίγοι φοιτητές θέλουν να φτιάξουν το πρόγραμμά τους με τους γονείς τους. Για το λόγο αυτό είναι απαραίτητη η συμβολή κάποιου τρίτου, ενός ακαδημαϊκού συμβούλου, συμβούλου ΔΕΠΥ, ή σχολικού συμβούλου.» Ρυθμίστε αυτά τα συστήματα νωρίς, έτσι ώστε να λειτουργούν ομαλά όταν φτάσει η ώρα της εξεταστικής περιόδου.

Η υιοθέτηση της πρακτικής «βλέποντας και κάνοντας», στο πανεπιστήμιο, μπορεί να σας γυρίσει μπούμερανγκ. Πολλοί τελειόφοιτοι προειδοποιούν ότι εύκολα θα κινδυνεύσετε ακαδημαϊκά, δεδομένου των γρήγορων ρυθμών των μαθημάτων και του περιορισμένου αριθμού βαθμών που μπορείτε να κερδίσετε. Μια συμβουλή που είναι κοινή από όλους τους φοιτητές με ΔΕΠΥ και άλλες μαθησιακές ιδιαιτερότητες είναι να μην περιμένετε μέχρι η κατάσταση να φτάσει στο απροχώρητο, ώστε να αναζητήσετε και να λάβετε βοήθεια.

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #4: Πώς να επικεντρωθείτε στα σωστά σημεία

Το πανεπιστήμιο είναι μια περιβόητη ταραχώδης περίοδος. Είναι δύσκολο να διατηρηθεί αδιάσπαστη η προσοχή στα ακαδημαϊκά δρώμενα. Για ένα μεγάλο ποσοστό πρωτοετών ο συνδυασμός της νεοαποκτηθείσας ελευθερίας και η έλλειψη επίβλεψης αποτελεί πρόβλημα. Η κοινωνικότητα επισκιάζει τη μελέτη, και έτσι μαθήματα χάνονται και οι εργασίες δεν γίνονται. Δυστυχώς, περίπου το 11% των πρωτοετών φοιτητών εγκαταλείπουν το πανεπιστήμιο λόγω αυτών των προβλημάτων.

Ωστόσο, οι φοιτητές με ΔΕΠΥ δυσκολεύονται με το καλημέρα να διατηρήσουν την προσοχή τους. Η προσπάθεια που απαιτείται στο πανεπιστήμιο επιδεινώνει αυτά τα θέματα και μπορεί να καθιστά δύσκολη τη συνέχεια των σπουδών σε πρωταγωνιστικό ρόλο στις ζωές των φοιτητών. Χρησιμοποιήστε αυτές τις οκτώ συμβουλές ειδικών, ώστε να μείνετε συγκεντρωμένοι στις σπουδές σας:

  1. Περιορίστε το το οπτικό σας πεδίο.«Κρατήστε μπροστά σας μόνο αυτό πάνω στο οποίο εργάζεστε» - Sandy Maynard.
  2. Αφήστε ένα μήνυμα στον εαυτό σας.Αφήστε ένα σημείωμα σε εμφανές σημείο, για να υπενθυμίσετε στον εαυτό σας να μένει προσηλωμένος: «Δεν είναι η κατάλληλη στιγμή για να καθαρίσω το δωμάτιό μου. Θα το κάνω αύριο»- Patricia Quinn, M.D., και Nancy Ratey, Ed.M.
  3. Συγκρατήστε την κριτική σας.«Αποφύγετε την τελειομανία και την αγανάκτηση, αποφεύγοντας να κριτικάρετε τη δουλειά σας έως ότου την ολοκληρώσετε» - Christine Adamec, συγγραφέας του Moms with ADΗD
  4. Φτιάξτε μια λίστα"Χρειάζονται πέντε λεπτά για να γράψετε όλα όσα πρέπει να κάνετε. Όταν οι εργασίες σας μπουν σε μία σειρά στο χαρτί, θα είναι ευκολότερο να επικεντρωθείτε σε αυτές»-Thomas Whitmore, Ph.D., και Michele Novotni, Ph.D
  5. Ζητήστε μια φιλική υπενθύμιση«Ζητήστε από έναν φίλο που κάθεται κοντά σας στην τάξη ή στις διαλέξεις, να σας χτυπήσει ελαφρά στον ώμο αν φαίνεστε αφηρημένος.» -Khris, έφηβος συντελεστής στο A Bird’s Eye View of Life with ADD and ADHD.
  6. Βάλτε την άσκηση στην καθημερινότητά σας.«Η άσκηση βελτιώνει τη λειτουργία του εγκεφάλου και αποτελεί τον καλύτερο τρόπο για την μακροπρόθεσμη βελτίωση της συγκέντρωσης του ατόμου» - Edward Hallowell, M.D., και John Ratey, M.D.
  7. Να γνωρίζετε τα όριά σας«Όταν πιάσετε τον εαυτό σας να αποσυντονίζεται να είστε ειλικρινείς. Πείτε στο άτομο, με το οποίο μιλάτε, «Συγγνώμη. Μπορούμε να σταματήσουμε για ένα λεπτό;» -Alex Zeigler, A Bird’s Eye View of Life with ADD and ADHD
  8. Βάλτε στόχους.«Αν έχετε έναν στόχο που είναι ευθυγραμμισμένος με το ποιος είστε και με το τι σας ενθουσιάζει, κάνετε τα πάντα για να μην ξεφύγετε από το στόχο σας μέχρι να τον επιτύχετε.» -Michael Sandler, Success at School για το ADDitude

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #5: Πώς να διαχειριστείτε τη φαρμακευτική αγωγή στο πανεπιστήμιο

Ως φοιτητές με ΔΕΠΥ είστε εσείς οι ίδιοι υπεύθυνοι για τη λήψη της φαρμακευτικής σας αγωγής. Για τη δημιουργία ενός πλάνου διαχείρισης μπορείτε να έχετε στο μυαλό σας τα παρακάτω βήματα:

  1. Αποφασίστε ποιος γιατρός θα είναι υπεύθυνος για τη διαχείριση της φαρμακευτικής σας αγωγής.Ίσως προτιμάτε ο επιβλέπον γιατρός σας να είναι ο παιδίατρός σας, ή αν σπουδάζετε στο εξωτερικό, εξετάστε το ενδεχόμενο να αναλάβει την περίθαλψή σας κάποιος τοπικός γιατρός. Όταν τα πανεπιστήμια διαθέτουν κέντρο υγείας, τότε είναι πιθανό να μπορούν να αναλάβουν την παρακολούθησή σας. Στις περιπτώσεις αυτές όμως ίσως χρειαστεί να τους παρέχετε το πλήρες ιατρικό ιστορικό σας σχετικά με την κατάστασή σας.
  2. Επανεκτιμήστε τη δοσολογία που λαμβάνετε.Κατά τη διάρκεια των πανεπιστημιακών σας χρόνων, συχνά η προσοχή που χρειάζεται να δίνετε στα πάντα αυξάνετε, άρα συχνά, φοιτητές ανακαλύπτουν ότι πρέπει να αλλάξουν τη δοσολογία τους ή ακόμα και τα φάρμακά τους. Πριν από την έναρξη των μαθημάτων, θα ήταν ωφέλιμη μια συνάντηση με τον γιατρό σας, ώστε να καθορίσετε ένα νέο πλάνο για τη λήψη της φαρμακευτικής σας αγωγής σύμφωνα με τις νέες ιατρικές σας ανάγκες.
  3. Σχεδιάστε ένα σύστημα για να θυμάστε να παίρνετε τα φάρμακά σας και να ανανεώνετε τις συνταγές σας.Όταν επιλέγετε το φαρμακείο που θα σας εξυπηρετεί, ρωτήστε αν προσφέρουν υπηρεσίες υπενθύμισης. Μερικοί φοιτητές εξασκούνται στη διαχείριση της αγωγής τους πριν φύγουν για σπουδές. Οι περισσότεροι όμως, πρέπει να αναπτύξουν άμεσα αυτή την ικανότητα. Τα έξυπνα ρολόγια (smartwatches), οι εφαρμογές και οι υπενθυμίσεις στα κινητά είναι σωτήρια. Σκεφτείτε να συνεργαστείτε με κάποιον σύμβουλο ή coach για να το καταφέρετε.
  4. Σκεφτείτε ένα εναλλακτικό πλάνο για την αποθήκευση φαρμάκων: Αν χάσετε το φάρμακό σας, οι περισσότεροι γιατροί δεν θα σας το αντικαταστήσουν αμέσως, καθώς αποτελεί ελεγχόμενη ουσία. Μπορεί να το κλειδώσετε κατά λάθος σε κάποιο ντουλάπι, είτε να χάσετε την τσάντα σας με αυτό μέσα. Συζητήστε με τους γονείς ή το γιατρό σας για να δημιουργήσετε ένα πλάνο αποθήκευσης και αντικατάστασης φαρμάκων.

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #6: Πώς να λάβετε υποστήριξη από το πανεπιστήμιο

Ας πάρουμε για παράδειγμα τις ΗΠΑ, στην περίπτωση των οποίων, σύμφωνα με τη Susan Yellin, ESQ, ιδρυτικό μέλος και διευθύντρια του Κέντρου για τις Μαθησιακές Διαφορές (Center for Learning Differences), είναι ευθύνη του ίδιου του φοιτητή να μπορέσει να λάβει υποστηρικτικές υπηρεσίες, και όχι η σχολή του. Προσθέτει επίσης ότι "Ωστόσο, [τα πανεπιστήμια] οφείλουν να συμμορφωθούν με τον Νόμο περί Φοιτητών με Ειδικές Εκπαιδευτικές Ανάγκες, που αναφέρει ότι μπορεί να λάβει υποστηρικτικές υπηρεσίες κάθε άτομο με μία ή περισσότερες αναπηρίες που περιορίζουν σημαντικά μία ή περισσότερες καθημερινές δραστηριότητες (συμπεριλαμβανομένων των μαθησιακών δυσκολιών και άρα της ΔΕΠΥ). Στην Ελλάδα ο νόμος 3699/2008 δυστυχώς δεν απευθύνεται (ακόμα) σε φοιτητές στην Ελλάδα, αλλά παρόλα αυτά είναι χρήσιμός να τον γνωρίζεται. Αν σπουδάζετε στο εξωτερικό, φροντίστε να ενημερωθείτε για τα δικαιώματα σας. Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχετε δικαίωμα στην υποστήριξη από το εκπαιδευτικό ίδρυμα. Στην περίπτωση αυτή, όποιος θα ήθελε να αξιοποιήσει την παραπάνω νομοθεσία μπορεί να ακολουθήσει τα παρακάτω βήματα:

  1. Συγκεντρώστε τα απαραίτητα έγγραφα, συμπεριλαμβανομένων των διαγνώσεων σας και το σχολικό σας ιστορικό.
  2. Ενημερωθείτε για τη ΔΕΠΥ σας και πώς αυτή σας επηρεάζει. Μελετήστε τα έγγραφα αξιολόγησής σας. Μιλήστε με τους γονείς σας και το άτομο που σας διέγνωσε. Κατανοήστε τι ήταν αυτό που σας βοήθησε κατά τη διάρκεια των σχολικών σας χρόνων.
  3. Εξασκήστε το να μιλάτε για τη διαταραχή σας. Μία καλή πρακτική θα ήταν να γράψετε για αυτή με δικά σας λόγια.
  4. Επικοινωνήστε με το γραφείο για άτομα με ειδικές ανάγκες του πανεπιστημίου σας. Μάθετε τι χρειάζεται να κάνετε για να λάβετε υποστηρικτικές υπηρεσίες από το πανεπιστήμιο.
  5. Προγραμματίστε μια συνάντηση για να καθορίσετε ποιες θα είναι αυτές οι υπηρεσίες. Μπορείτε να προετοιμαστείτε κάνοντας στον εαυτό σας ερωτήσεις όπως: «Τι σε δυσκολεύει περισσότερο στα μαθήματά;» Ή «Τι ήταν αυτό που σε βοήθησε στο λύκειο;» Βρείτε ποιες είναι οι διευκολύνσεις που παρέχονται στην ιστοσελίδα του πανεπιστημίου και αν το αίτημά σας απορριφθεί ρωτήστε αν μπορεί να γίνει ένσταση.
  6. Ενημερωθείτε για το ποιες είναι οι επιτρεπόμενες διευκολύνσεις που μπορούν να γίνουν για εσάς και κρατήστε σημειώσεις ή μαγνητοσκοπήστε τις σχετικές συναντήσεις.
  7. Συζητήστε με τους καθηγητές σας, οι οποίοι θα ειδοποιηθούν για τις υποστηρικτικές υπηρεσίες που θα πρέπει να σας παρέχουν.
  8. Ρωτήστε τον εαυτό σας: Οι διευκολύνσεις αυτές σας βοηθάνε όντως; Αναφέρετε τυχόν προβλήματα στο γραφείο για άτομα με ειδικές ανάγκες του πανεπιστημίου σας. Μπορείτε να ζητήσετε αλλαγές όπου κρίνετε ότι είναι απαραίτητες.
  9. Ακολουθήστε την ίδια διαδικασία κάθε εξάμηνο με τους νέους σας καθηγητές.

Η διαδικασία λήψης υποστηρικτικών υπηρεσιών και διευκολύνσεων στο πανεπιστήμιο θα χρειαστεί πολλά έγγραφα, καλή προετοιμασία και αρκετές συναντήσεις. Βεβαιωθείτε ότι είστε σωστά ενημερωμένοι για αυτή τη διαδικασία πριν την έναρξη των μαθημάτων σας.

Πανεπιστημιακή Στρατηγική ΔΕΠΥ #7: Πώς να κάνετε την αυτοφροντίδα προτεραιότητα σας

Μην παίζετε με τη φωτιά. Υπάρχουν τόσα πολλά που μπορείτε να κάνετε και τόσες εμπειρίες που μπορείτε να πάρετε ως φοιτητές, μη φτάσετε στα άκρα θέλοντας να τα προλάβετε όλα.

Πολλοί φοιτητές, με ή χωρίς ΔΕΠΥ, αντιλαμβάνονται ότι δεν μπορούν να αγνοήσουν τη σωματική και συναισθηματική τους ευεξία. Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε το 2018 από την Αμερικανική Ψυχολογική Ένωση (American Psychological Association), πάνω από το 1/3 των φοιτητών σε όλο τον κόσμο αναφέρουν συμπτώματα που αντιστοιχούν σε ψυχικές παθήσεις, κατά τη διάρκεια του πρώτου έτους φοίτησής τους, όπως άγχος, διαταραχές της διάθεσης και κρίσεις πανικού. Η μελέτη αυτή αναλύει δεδομένα από την Παγκόσμια Πρωτοβουλία Φοιτητών για την Ψυχική Υγεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας.

Πιθανόν να γνωρίζετε ήδη τα οφέλη του ύπνου, του φαγητού, της αναψυχής σε καθημερινή βάση, της άσκησης και της χαλάρωσης στη συγκέντρωσή σας. Μια μη ισορροπημένη καθημερινότητα δυσκολεύει σημαντικά τα άτομα με ΔΕΠΥ στο να αποδώσουν σωστά. Όμως, σιγουρευτείτε πως δεν το παρακάνετε με τις δραστηριότητες.

Η σωστή διατροφή (όχι πίτσες τα μεσάνυχτα) και ένα σωστό πρόγραμμα ύπνου (ναι ακόμα και τα Σαββατοκύριακα), αν και υποτιμημένα είναι καθοριστικά για μία επιτυχημένη φοιτητική ζωή. Να θυμάστε ότι, αυτά τα πράγματα χρειάζονται χρόνο, και παρ’ όλο που είναι καλό να πάτε στο πανεπιστήμιο προετοιμασμένοι, ποτέ δεν είναι αργά για να φτιάξετε τη δική σας επιτυχημένη «στρατηγική επιβίωσης» για το πανεπιστήμιο.

Πηγή

Μετάφραση/Απόδοση: Ομάδα Εθελοντών - Φοιτητών ADHD Hellas

https://www.adhdhellas.org/2013-09-04-22-54-12/item/653-odigos-epiviosis-gia-foitites-me-depy